The Smell of the Place
De opvolger van Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel
Van de auteurs van ‘Durf het verschil te maken’, het bestverkochte verander-managementboek van 2018, verschijnt in juli 2025: ‘The Smell of the Place’ met als ondertitel: bouwen aan een gezonde organisatiecultuur.
Hoe kun je in jouw organisatie een omgeving creëren waarin mensen zich optimaal kunnen ontwikkelen en tegelijkertijd goede prestaties kunnen leveren?
‘Revitalising people has a lot less to do with changing people and has a lot more to do with changing the context that companies, that senior managers (…) create around people. A manager called it: The Smell of the Place. It’s a hard thing to describe.’
Prof. dr. Sumantra Ghoshal
In een tijd waarin resultaten en medewerkers onder druk
staan, benadrukken de auteurs het belang van gezonde sturing. Dan gaat het zowel om directe sturing als om sturing die je kunt geven zonder zelf aanwezig te zijn.
In dit boek laten zij zien hoe je kunt bouwen aan een
gezonde organisatiecultuur: de gewenste Smell of the
Place. Met veel praktijkvoorbeelden en inspiratie uit de
wetenschap geven ze jou als lezer concrete handvatten om op een andere manier te kijken naar organisatieontwikkeling en leiderschap. Wat is ervoor nodig dat mensen hun potentieel ten volste kunnen, willen en mogen aanboren?
Raadsel: het is ongrijpbaar, maar geeft mensen in organisaties tegelijkertijd houvast. We kunnen het niet vastpakken, maar het heeft ons steeds in de greep. We willen het veranderen, maar het heeft juist als functie om ons tegen verandering te beschermen.
Antwoord: (organisatie)cultuur.

drs Guido J.L. van de Wiel
+31 6 (0) 17 900 328
info@wheelproductions.nl